content strategie

Content planning creëert rust en creativiteit.

Heb je als ondernemer ook wel eens last van content sleur?
Je hebt veel te vertellen, met mooie foto’s, verhalen en gebeurtenissen. In de stroom aan informatie wil je best kritisch zijn, maar soms moet je ook gewoon weer iets posten…..

Een content planning helpt en geeft je rust en creëert ruimte voor creativiteit! Want als organisatie ‘kom je niet meer weg’ met het zenden van zomaar een boodschap op sociale media. Je zal in contact moeten komen met je publiek en regelmatig in gesprek moeten gaan. Met relevante content waarmee je informeert, verbindt en het verschil maakt voor jouw publiek. Of zelfs je publiek uitdaagt om tot actie (of transactie) over te gaan.

Als je je publiek wil bereiken heb je dus goede content nodig, die ook nog op verschillende kanalen geplaatst wordt. Dat vergt een behoorlijke structuur en voorbereiding. Daarom is een content planning belangrijk.

Het plannen van je content heeft als grootste voordeel dat het je rust geeft!

Een content planning maken is best een uitdaging, maar als je het goed doet geeft het focusoverzichtcontinuïteit en tijdsbesparing. Kortom een heleboel rust en mogelijkheden om uiteindelijk flexibeler met je content om te gaan. Bovendien creëer je door een lange termijn planning ook creativiteit. Want als je in een dagelijkse content sleur bent terecht gekomen, werkt het goed om een aantal maanden vooruit te kijken. Pas dan creëer je ruimte voor creativiteit en verval je niet in die dagelijkse content sleur.

FOCUS

Een goede content planning begint met de juiste thema’s en onderwerpen te bepalen. In een content planning bepalen we maximaal 5 thema’s die elk een aantal onderwerpen bevatten. Door van te voren goed na te denken over waar je op wilt focussen heeft de content meer nut, geeft het aandacht aan de kernwaarden van je bedrijf, genereert het verbinding met je publiek en werkt het mee aan het behalen van het doel (zoals interactie of merkbekendheid). Focus zorgt ook voor een betere kwaliteit van de content. Door de onderwerpen van te voren te bepalen kun je ze ook beter controleren op wat werkt en aanpassingen doen.

OVERZICHT EN CONTINUÏTEIT

Een theoretische methode om goed overzicht te bewaren komt uit de HHH (Help, Hub en Hero) jaar-indeling voor content. Help (of Hygiene) content is de basis content die je jaarrond hebt. Het informeert en interesseert en komt vaak uit databases. Hub content bevat specifieke thema’s en onderwerpen die via een vast ritme bij de doelgroep terecht komen. Tenslotte is er de Hero content. Deze is enkele keren per jaar en bevat specifieke campagnes en evenementen. Om via deze manier naar je content te kijken kan het je helpen om de inhoud gestructureerd vorm te geven. Werken met een jaaroverzicht helpt je ook om relevante momenten in te plannen in de kalender.

Een content planning helpt om reguliere verhalen aan te vullen met actuele onderwerpen.

Een jaarkalender geeft je bovendien de mogelijkheid om er samen aan te werken. Wanneer je van te voren de thema’s en onderwerpen bepaald hebt, kunnen anderen (zoals partners) bijspringen in het aanleveren van relevante content. Je kan ze bovendien op tijd informeren.

TIJDSBESPARING

Een jaarplanning kun je maken in een excel-overzicht of via online tools. Hier leg je de basis vast van teksten, foto’s of video’s die je op bepaalde dag en tijdstip wilt gaan publiceren. Dit document kan heel goed ver van te voren worden opgezet en kan bijvoorbeeld maandelijks worden bijgewerkt. Door van te voren over de teksten na te denken worden er minder fouten gemaakt in spelling, kunnen feiten nog gecheckt worden en kan er door meerdere personen input gegeven worden. In een jaarplanning krijg je ook makkelijk overzicht van boodschappen die vaker herhaalt moeten worden op dezelfde, maar ook op andere media kanalen en ben je er uiteindelijk minder tijd aan kwijt.

Er zijn diverse handige online tools, maar ook een excel document werkt prima.

Gebruik uiteindelijk tools als Huitsuite, Coosto of Buffer om je content in te plannen in de social media kanalen. Zo kun je effectief in kortere tijd je berichten opbouwen en eenvoudig berichten herhalen. Bovendien kun je de berichten monitoren op resultaat.

Bmos helpt je graag met het bepalen van je content strategie en content planning. Hiermee krijg je weer de regie op je eigen verhaal.

Wil je dat ik meedenk met het vertellen van je echte verhaal en het verder vergroten van je bereik? Bel me en ik kom graag bij je langs.

Hartelijke groet, Saskia

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *