Content strategie is de onmisbare basis
Een goede content strategie is opgebouwd volgens het STAP model: het bevat Strategie, Tactiek, Actie en Performance.
In de strategie is de basis vastgesteld met een marketingcommunicatie doel; wil je nieuwe klanten aantrekken, de interactie met bestaande klanten vergroten, of een hogere conversie? Elke doel heeft een andere strategie nodig om resultaat te behalen. Samen met het bepalen van je belangrijkste publiek en de kern van de boodschap (gevormd door de identiteit en de kernwaarden van de organisatie) vorm je hier de basis van de content.

De tactiek is het tweede onderdeel van het vormen van de content strategie. Hier wordt de boodschap doorvertaald naar content en worden kanalen in gereedheid gebracht. En consumenten laten zich tegenwoordig ook niet zomaar iets vertellen. Het aanbod van media is ongelofelijk groot en de consument doorziet steeds sneller al het nepnieuws en de windowdressing (uiterlijke schijn), vooral doordat hun kennis over de werkelijkheid steeds groter wordt.
Bovendien zijn ze selectief in de keuze van de media die ze consumeren en daarom is jouw identiteit, verwerkt in jouw èchte verhaal, zo ontzettend belangrijk. Bij het bepalen van de boodschap zijn je kernwaarden dus belangrijk. Maar wist je dat elke boodschap minimaal 5x herhaald moet worden voordat de ontvanger ook daadwerkelijk onthouden heeft welke boodschap het was. En het is ook nog een kunst om te zorgen dat hij weet dat jij de afzender was van die boodschap!
Keyword-analyse voor SEO optimalisatie

Aan de basis van content creatie ligt ook een keyword-analyse. Bepaal hier de keywords waar jouw publiek naar zoekt. Een methode is om eerst te onderzoeken welke van je kernwaarde woorden geschikt zijn als keywords. Misschien kun je ze direct gebruiken, of is een kleine aanpassing nodig. Zo merkte ik voor ‘Outdoor Yoga Oosterbeek’ dat er meer gezocht wordt op ‘buiten yoga’, dan op ‘outdoor yoga’. Belangrijk om te weten want de keywords zijn leidend voor de content dat je creëert. Door keywords regelmatig en consistent te gebruiken in al je content ben je ook beter vindbaar bij zoekmachines (SEO optimalisatie).
Bij de content creatie wordt bepaald welk type content en het beste past om de boodschap over te brengen. Video, blogs, podcast, persbericht, foto, verhalen, infographic, animatie, etc. Bij het creëren van de daadwerkelijke content en de keuze voor het kanaal is de Actie fase van het model ingetreden.
In de Actie-fase wordt ook de keuze van de kanalen gemaakt. Je hebt de keuze in owned, earned en paid kanalen. Zoals in zichtbaarheid besproken is het niet verstandig om al je content op andermans, dus sociale media platforms te bouwen, daarom bevat een goede tactiek voor een content strategie een mix van zowel owned, earned als paid kanalen.
“Een goede content strategie bevat aantrekkelijke content geplaatst in
een mix van zowel owned, paid als earned kanalen”
Succesvolle content creëren met 8 geboden
Content is succesvol als het bereik genereert en interactie uitlokt met de ontvanger. De interactie is het meest belangrijk voor de earned media. Er zijn 8 geboden om succesvolle content te creëren.
Deelbaar
Actueel
8 geboden
Positief
Passend