Meteen naar de inhoud

Zichtbaarheid in de media

Een huis bouwen op andermans grond? Dat doet toch niemand? Maar waarom bouwen we dan wel massaal onze merken op de sociale media platforms van iemand anders? Natuurlijk zijn de sociale media kanalen belangrijk om zichtbaarheid te creƫren bij je publiek en om nieuwe fans te vinden, maar zorg er daarna voor dat jij hen rechtsreeks kunt bereiken via je eigen kanalen zoals e-mail, website, blog, etc

Het organisch bereik van Facebook en Instagram is voor bedrijfspagina’s tegenwoordig ca 0,1%. Dat betekent dat per 1000 fans er slechts 1 fan je bericht op zijn tijdlijn gaat zien, als je er geen advertentiebudget achter zet. Bij LinkedIn is dat percentage ca 5%. Om een groot bereik te halen binnen een social media kanaal heb je al snel een flink budget nodig. En wat gebeurt er als een online platform ineens minder aantrekkelijk wordt voor consumenten (wie herinnert zich Hyves nog?) dan ben je ineens niet meer zichtbaar en is al je content verdwenen.

De hoogste tijd dus om ervoor te zorgen dat je mediakanalen optimaal worden beheerd. Een eigen platform bouwen is onmisbaar in je content strategie en een goede zichtbaarheid. De belangrijkste media kanalen zal ik hieronder kort toelichten.

Website

De website is de basis van al je content. Het is volledig in je eigen beheer, dus jij hebt hier de regie. Het is wel belangrijk om hem relevant en up to date te houden. Je website fungeert als een platform voor al je content zoals de kernwaarden van je bedrijf, de product en dienst informatie, contact informatie, artikelen, blogs, podcasts, reviews, persberichten, vacatures, personeelsleden, etc. Wanneer het je lukt om voldoende bereik te genereren kan je zelfs een autoriteit in je branche worden. Een tijdje is het belang van een goede website afgenomen, vanwege de relevantie en het (toen nog) hoge organisch bereik van sociale media. Maar inmiddels is dat achterhaald en is een goede website de basis voor je content.

E-mail marketing

Direct in contact komen met je publiek is extreem waardevol. Het is minder vluchtig dan de sociale media kanalen en bovendien een stuk goedkoper! Je kunt bijvoorbeeld via een frequente nieuwsbrief je belangrijkste nieuwsberichten en andere content delen met je publiek. Ze hebben ooit akkoord gegeven voor het ontvangen van de mail (Richtlijnen van de AVG) en dus willen ze graag iets van je horen. Overigens zijn we in Nederland verplicht om in elke mail de ontvanger de mogelijkheid te geven om zicht uit te schrijven. Zo houdt je het CMS systeem ook zuiver.

Social media

De belangrijkste sociale media kanalen zijn Whatsapp, LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor bepaalde publieksgroepen zijn ook Snapchat en TikTok nog van belang en het is verstandig om te onderzoeken waar jouw publiek zich meestal bevind. In de laatste maanden is er in het vertrouwen van de sociale media kanalen wel wat gebeurt. Veel gebruikers hebben argwaan gekregen vanwege het doorverkopen van informatie aan derden. Maar de verwachte drop-out is niet gekomen. Sociale media kanalen zijn dus nog steeds belangrijk voor een groot bereik en voldoende zichtbaarheid.

zichtbaarheid - More likes social media

Hoe de zichtbaarheid van je verhaal binnen de tijdlijn van je fans wordt bepaald blijft altijd een duister geheim. Door middel van algoritmes wordt bepaald of content getoond wordt en aan wie. Bij LinkedIn is bijvoorbeeld een onderdeel van het algoritme de interactie die een bericht heeft in het eerste uur. Wanneer er hier weinig interactie op je bericht is, dan zal LinkedIn het bericht minder vaak tonen in de tijdlijn van je volgers. Ook heeft LinkedIn geen extra support meer op artikelen en op re-shares. Deze komen dus minder vaak langs in de tijdlijn van je volgers. Bij facebook worden re-shares en vermeldingen van website of doorlinken naar blogs buiten hun domein niet ondersteund. En zal je organisch bereik altijd lager zijn.

“Bereik genereren binnen sociale media is alleen nog mogelijk

als je gaat promoten of adverteren”

Wil je nieuwe klantgroepen aanspreken dan is adverteren binnen de sociale media kanalen dus van belang. Hier zijn de tools geboden in bijvoorbeeld Facebook Business Manager handig om gedetailleerde te kunnen richten op basis van interesses, vergelijkbare doelgroepen door look-a-likes, aangepaste doelgroepen zoals via een klanten bestand.

Google (SEO-SEA)

Google is in Nederland veruit de autoriteit binnen de zoekmachines. Zichtbaarheid in zoekmachines is belangrijk om nieuwe klanten naar je kanalen te krijgen, maar ook bestaande klanten zoeken vaak nog naar jouw bedrijf via een zoekmachine, omdat ze de url niet meer weten. 93% van de online gebeurtenissen start in een zoekmachine en de vermelding op de eerste pagina is het streven. Voor SEO en SEA bestaan hele studies, maar als je de basis al goed op orde hebt, kan dat al een groot verschil maken.

Wat helpt mee aan een goede SEO?

SEO optimalisaties start met een technisch goede website, met kwalitatieve content. Vervolgens zijn Keywoorden de tweede stap. Weet op welke keywoorden je doelgroep zoekt en zorg dat ze optimaal in de copywriting op je website terug komen. In de titels, ALT-tags, metas, website samenvattingen, url, etc. Relevantie en zichtbaarheid is hier ook belangrijk. Als Google merkt dat jouw website een bepaalde autoriteit heeft binnen een zoekwoord dan zal hij je hoger inschalen. Tenslotte is de populariteit van je website via traffic vanuit andere kanalen ook belangrijk. Zorg dus voor linkbuilding op andere websites en aanwezigheid op sociale kanalen.

SEO Pyramid
Voor een optimaal resultaat, start met een sterke basis en bouw dan verder omhoog.