Meteen naar de inhoud
content planning

content planning creërt rust en creativiteit

Als organisatie ‘kom je niet weg’ met alleen maar het zenden van zomaar een boodschap op facebook. Je zal in contact moeten komen met je publiek en regelmatig in gesprek moeten gaan. Met relevante content waarmee je informeert, verbindt en het verschil maakt voor jouw publiek. Of zelfs je publiek uitdaagt om tot actie (of transactie) over te gaan. Als je je publiek wil bereiken heb je dus goede content nodig, die ook nog op verschillende kanalen geplaatst wordt. Dat vergt een behoorlijke structuur en voorbereiding. Daarom is een content planning belangrijk.

Content planning is een uitdaging, maar als je het gaat doen geeft het focus, overzicht, continuïteit en tijdsbesparing. Kortom een heleboel rust en mogelijkheden om uiteindelijk flexibeler met je content om te gaan. Hierdoor wordt creativiteit ook weer gestimuleerd.

Planning van je content heeft 4 voordelen

#1-Focus-#1

#2-Continuïteit-#2

#2-Overzicht-#2

#3-Tijdsbesparing-#3

Focus

Een goede content planning zorgt voor de juiste onderwerpen. In een content planning bepalen we maximaal 5 thema’s die elk een aantal onderwerpen bevatten. Door van te voren goed na te denken over waar je op wilt focussen heeft de content meer nut, geeft het aandacht aan de kernwaarden van je bedrijf, genereert het verbinding met je publiek en werkt het mee aan het behalen van het doel (zoals interactie of merkbekendheid). Focus zorgt ook voor een betere kwaliteit van de content. Door de onderwerpen van te voren te bepalen kun je ze ook beter controleren op wat werkt en aanpassingen doen.

Overzicht en continuïteit

Een theoretische methode om goed overzicht te bewaren komt uit de HHH (Help, Hub en Hero) jaar-indeling voor content. Help (of Hygiene) content is de basis content die je jaarrond hebt. Het informeert en interesseert en komt vaak uit databases. Hub content bevat specifieke thema’s en onderwerpen die via een vast ritme bij de doelgroep terecht komen. Tenslotte is er de Hero content. Deze is enkele keren per jaar en bevat specifieke campagnes en evenementen. Om via deze manier naar je content te kijken kan het je helpen om de inhoud gestructureerd vorm te geven. Werken met een jaaroverzicht helpt je ook om relevante momenten in te plannen in de kalender.

Een jaarkalender geeft je bovendien de mogelijkheid om er samen aan te werken. Wanneer je van te voren de thema’s en onderwerpen bepaald hebt, kunnen anderen (zoals partners) bijspringen in het aanleveren van relevante content. Je kan ze bovendien op tijd informeren.

In een jaarkalender kun je werken met kleuren, zodat je kunt zien wat de status is (idee, geland, gepubliceerd). Je kunt dan gemakkelijk de werkzaamheden overdragen.

Tijdsbesparing

Een jaarplanning kun je maken in een excel-overzicht of via online tools. Hier leg je de basis vast van teksten, foto’s en dergelijke die je op bepaalde dag en tijdstip wilt gaan publiceren. Dit document kan heel goed ver van te voren worden opgezet en kan bijvoorbeeld maandelijks worden bijgewerkt. Door van te voren over de teksten na te denken worden er minder fouten gemaakt in spelling, kunnen feiten nog gecheckt worden en kan er door meerdere personen input gegeven worden. In een jaarplanning krijg je ook makkelijk overzicht van boodschappen die vaker herhaalt moeten worden op dezelfde, maar ook op andere media kanalen en ben je er uiteindelijk minder tijd aan kwijt.

Gebruik uiteindelijk altijd tools als Huitsuite, Coosto of Buffer om je content in te plannen in de social media kanalen. Zo kun je effectief in kortere tijd je berichten opbouwen en eenvoudig berichten herhalen. Bovendien kun je de berichten monitoren op resultaat.

content planning Coosto
voorbeeld van Coosto