Meteen naar de inhoud

Identiteit van je bedrijf

De waarde identiteit van je bedrijf zijn die onderscheidende kernwaarden die het verschil maken tussen jou en je concurrent. Deze kernwaarden geven de ziel van je onderneming in een paar woorden weer. Om in de termen van Simon Sinek te spreken: Wat is de WHY van je onderneming?

Start with Why – Simon Sinek

What good is it having a belly if there’s no fire in it?

Wake up, drink your passion, light a match and get to work

De meeste bedrijven hebben wel een missie. Maar wees eens echt kritisch en beoordeel of deze wel zo scherp gesteld is? Verwoordt het de ziel van je bedrijf? Geeft deze missie weer waarom de organisatie bestaat? Wordt je buikgevoel er in vertaald? Geeft het voldoende de toegevoegde waarde van het bedrijf weer? En is het echt onderscheidend van je belangrijke concurrenten?

Een identiteit van een bedrijf kan door de tijd ook veranderen of niet meer scherp genoeg zijn door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen. Niet dat dan de waarde identiteit volledig verandert, maar de uitleg of de aanscherping kan dan misschien een aanpassing gebruiken.

Voordat je de identiteit bekijkt is ook een recente marktverkenning een goede basis. Een overzicht van je belangrijkste concurrenten, wat zijn hun onderscheidende eigenschappen, welke trends en ontwikkelingen zijn er en overzien we de grootste kansen en bedreigingen?

Analyse voor een goede merkidentiteit

Merk identiteit bepalen Bmos m,arketingcommunicatie

Wil je bepalen of jouw identiteit voldoende sterk geformuleerd is? Stel jezelf dan eens de volgende vragen:

Waarom bestaat jouw bedrijf?

Waarom kiezen jouw klanten juist voor jou?

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Welke verandering breng je in de branche?

Welke betekenis heb je in de maatschappij?

Wat doet je belangrijkste concurrent?

de Identiteit is van het hele bedrijf

Het is belangrijk om dit onderwerp met meerdere collega’s te bespreken en te zien of de identiteit ook in de organisatie gedragen wordt. Want wie je wilt zijn, is niet altijd wie je ook bent of wat je uitstraalt. Vertaal daarom je merkidentiteit ook altijd door naar een visuele identiteit. Hier worden beeld en taalgebruik voor interne en externe communicatie vastgelegd. Maar ook wordt hier afgesproken hoe we intern met elkaar omgaan. Want als je een goede identiteit wilt uitstralen, moet je dit ook overal zijn.

De basis voor alles

Een merkidentiteit is ook de basis voor het vaststellen van de voor jullie relevante onderwerpen in je marketingcommunicatie. Wanneer je bepaald hebt dat belangrijke kernwaarden verbinding, transparantie en duurzaamheid zijn, dan moeten deze onderwerpen natuurlijk ook regelmatig voorkomen in alle content die gepubliceerd wordt. Maar voordat we verder gaan naar de content strategie is het goed om je belangrijkste klanten eens van dichtbij te bekijken en ze gaan zien als publiek. Want dan creëer je de grootste fans.

Merkidentiet bepalen publiek Bmos

Wanneer je je belangrijkste klantengroep gaat benaderen alsof ze je publiek zijn, dan pas creëer je de grootste fans voor je merk.