Meteen naar de inhoud

BEKIJK JE KLANT ALS JE PUBLIEK EN CREËER DE GROOTSTE FANS

More likes social media

Vanuit je ervaring weet je wie je klanten zijn, maar weet je ook precies wat je belangrijkste klanten denken en doen? Als je je doelgroep door en door kent, kun je jouw dienstverlening en communicatie nog beter hierop afstemmen. Als je jouw ideale doelgroep wilt bereiken én overtuigen, dan is het weer essentieel om ze goed te leren kennen. Kruip in de huid van deze groep mensen en ga ze zien als je publiek. Het kenmerk van een publiek is dat ze moeite willen doen om iets van je te horen of zien. Ze voelen zich verbonden met je en als je het echt goed hebt gedaan, ben je zelfs een idool voor ze.

Gebruik het model van de Value Proposition Canvas om een goed beeld te krijgen van je publiek. Wat is de belangrijkste taak om te volbrengen? Welke frustraties hebben ze? En waar worden ze blij van? Kies voor een beperkt aantal klantprofielen. Want meestal genereert 20% van je klanten 80% van je omzet. Focus je in het begin alleen op de allerbeste klantengroepen. Wanneer je dit nog nooit eerder gedaan hebt, adviseer ik je om te beginnen met 1 groep. Analyseer en beschrijf ze en maak een plan voor deze groep, wanneer je hiermee op weg bent kan je een tweede of derde groep toevoegen.

Wil je indruk maken op je allerbeste klanten?

Ga ze dan eens zien als je grootste fans.

Publiek Bmos marketingcommunicatie

Je medewerkers kennen het publiek

Benut de kennis van anderen voor de analyse van je publiek. Sales en klant support is onmisbaar bij het meedenken over de klanten en ook de klant zelf moet je hier om input vragen. Toets of je de frustraties, die door jou bepaald zijn, wel kloppen en waar worden jouw klanten nu echt blij van? Weet je dat wel? Een persoonlijk gesprek met een aantal klanten kan je veel nieuwe inzichten geven en je profiel scherp stellen. De meeste klanten zullen zich geëerd en meer betrokken voelen als je ze vraagt om input te geven.

Wanneer je de klant hebt geanalyseerd leg dan eens de Value Proposition van je bedrijf ernaast. Klopt het dat jij de beste oplossing biedt voor hun te volbrengen taak? Ben jij de organisatie die hen helpt hun frustraties te verlichten? Heb jij het beste antwoord om hun tevredenheid tot ultiem geluk te brengen? Als je antwoord JA is dan mag ik je feliciteren. Maar meestal kunnen de proposities nog net iets scherper gesteld worden.

Van Publiek naar Persona, voor gericht communiceren

Om je communicatie beter af te stemmen op je publiek helpt het om een persona te maken. Je vat jouw ideale publiek hiermee in één persoon. Is het een man of een vrouw, welke leeftijd, opleiding of beroep, welke interesses heeft hij, hoe is de gezinssamenstelling? Wat zijn de taken en frustraties? Waar worden ze blij van? Geef je persona een echt gezicht en een naam. Zodat hij gaat leven.

Customer Journey is belangrijk onderdeel in de klantbeleving

Tijdens het verdiepen in je klant probeer je je zoveel mogelijk in te leven in de klantbeleving (CX-Customer Experience) want de klant is immers koning, toch? Een essentieel onderdeel van de CX is het onderzoeken van de Customer Journey. Waar heeft je publiek touchpoints met je bedrijf en welke ervaringen heeft hij daarbij? Bepaal de effectiviteit van je huidige dienstverlening op het gebied van toegankelijkheid, beleving en service en schets mogelijkheden om deze te verbeteren.

De customer journey kun je beschrijven door bij je huidige dienstverlening onder de loep te leggen door 4 realistische scenario’s te beschrijven. Denk bij elk scenario na over de ervaringen van je klant tijdens zijn reis: Wat doet hij? Wat denkt hij? Wat voelt hij?